Artikelserie: IGN Närproducerat

Under första halvan av 2015 har jag jobbat med artikelserien ”Närproducerat” tillsammans med IGN Sverige. Serien har gått ut på att lyfta fram mindre Svenska spelutvecklare, att visa hur de jobbar, hur deras bakgrund ser ut och att ge en inblick i den Svenska indiespelsutvecklingen. Under detta halvår har jag träffat mängder med härliga människor med olika bakgrunder. Vissa kommer direkt från högskolor runt om i Sverige, andra har jobbat med AAA-titlar tillsammans med spelutvecklare som Dice. Produktionen har varit intressant, lärorik, stressande, bekräftande men framförallt väldigt rolig!

Här nedan kommer en samling länkar till alla de artiklar som serien innehåller. Jag vill även tacka alla som tagit sin tid för att fullfölja projektet och ett stort tack till IGN Sverige för min tid där och er uppskattning av mitt arbete!
(Listan går från första till sista artikeln)

Denna serie är skriven helt idéelt med ett stort egenintresse, en förkärlek för skriftligt uttryck och en vilja att främja mindre utvecklare i min närhet (Sverige). Vill ni visa er uppskattning för det ni läst så finns det information om hur man kan stötta mig ekonomiskt längst ner på denna sida (via Swish eller Payson). Vare sig det gäller en femkrona eller större valörer så mottages de med all tacksamhet. Har du inte en slant att avvara så fungerar en delning i diverse sociala medier bra det med!

  1. Dawn Break Studios
    Välkomna till en artikelserie vi valt att kalla Närproducerat! Varannan lördag kommer vi släppa totalt elva delar där vi skriver om mindre spelutvecklare från Sverige som jobbar med att bygga upp sitt namn på en tuff marknad! Först ut är göteborgsbaserade Dawnbreak Studios som sedan 2011 utvecklat appar på sin fritid. Till skillnad från de flesta andra så har Dawnbreak valt att gå en annan väg. Hur deras strategi har sett ut tar vi längre ner, först tar vi en titt på deras senaste spelsläpp, Ragdoll CATch.
  2. SkyGoblin
    En solig onsdag i mars gick jag in i en källarlokal ett stenkast från Vasagatan i centrala Göteborg. Anledningen till detta var för att besöka skaparna bakom äventyrsspelet The Journey Down. Studion heter SkyGoblin och följande intervju med gruppen blir den andra delen i IGN’s artikelserie Närproducerat.
  3. Stormhatt Studios
    I veckans närproducerat rotar vi oss in i naturnära och harmoniska Barmark som är under utveckling av Karlshamn-etablerade Stormhatt Studios. Stormhatt Studios är en sammansatt grupp från Blekinge Tekniska högskola (BTH) som under en tid arbetat med ett rogivande antivåldsspel.
  4. Mobile Storytelling
    I de centrala delarna av Göteborg jobbar en grupp om 10 personer från Skövde Högskola. Tillsammans bildar de Mobile Storytelling AB, ett företag som i grunden vill jobba med spel, men som i verkligheten fyller ut schemat med interaktiv underhållning och digitala stadsguider. Kontoret har väggarna fulla av planer och projekt som är mer eller mindre klara, ett av alla projekt heter 45 degree och detta mobilspel är anledningen till att jag nu står i detta kontor.
  5. Alwa’s Awakening
    Alwa’s Awakening är en berättelse om Zoe och hennes äventyr i världen Alwa. Spelets grunder är byggt av Mikael Forslind som är född och uppvuxen i Göteborg, för att förverkliga sina drömmar om att släppa spelet officiellt så har han tagit hjälp av Alexander, Robert och Kevin. Jag mötte detta team, vars namn är okänt, men jag kallar dem A-team (som i Alwa’s team, vad annars?), i centrala Göteborg. Mötet var på många sätt unikt och exklusivt, jag blev den första utomstående som provade en tidig alpha av Alwa’s Awakening, det var första gången hela A-team träffades AFK (Away From Keyboard) och det var första (och sista) gången jag betalade 114 kronor för en toast med vatten. Detta är femte delen av IGN Närproducerat och här är bakom kulisserna av Alwa’s Awakening!
  6. Guru Games
    I veckans Närproducerat har jag tittat på spelet Magnetic: Cage Closed och dess utvecklare Guru Games. Den Skövdebaserade spelstudion är i full färd med att slutföra de sista delarna av det Portal/Cube-inspirerade spelet Magnetic. Redan i ett tidigt stadie av utvecklingen lyckades Guru Games nå ut världen över med deras spel som redan nu har en hyfsat stabil fanbase. Här nedan följer en intervju med Daniel Ström från Guru Games.
  7. Gatling Goat Studios
    Det är den sjunde delen av IGN Närproducerat och vi blickar åt de södra delarna av vårat avlånga land, nämligen Karlshamn. Här hittar vi ett skolprojekt som växt till blodigt allvar i och med den nystartade spelstudion Gatling Goat Studios. Här hittar vi fem engagerade killar som jobbar med ett spel som bygger på en värld baserad en bra bit in mot jordens mitt där klassamhället är totalt och miljöfrågan sätts på sin spets, välkommen till Brimstone!
  8. Secret Mission
    Jag går upp för en liten trappa till ett rött tegelhus som är beläget i ett fridfullt villaområde på Hisingen – Göteborg. Efter att jag knackat på dörren öppnar Robert Esbjörsson, en lång och välklädd man med en gamervänlig t-shirt under kavajen. På t-shirten ser jag ”menyvalen” – Eat, Sleep, Breath, Videogame, en text som tydligt visar att jag knackat på rätt dörr. Det dröjer inte länge innan fler spelreferenser dyker upp i bokhyllor, på soffbord. Ett exempel är den vävda väggbonaden med det klassisk Zero Wing-citatet ”All your base are belong to us”. Förutom spelreferenser hittar jag andra ”nördprylar” så som en Segway i vardagsrummet och en 3D-skrivare på kontoret. Men vad exakt är det då jag vill få ut av Robert? Jo, hur det är att jobba med spelutveckling på egen hand, samt vad om är viktigast inom den Svenska indiespelutvecklingen.
  9. Nornware
    I helgens närproducerat pratar jag med Johannes “Johno” Norneby och Madeleine “Mad” Bengtsson. Tillsammans bygger de företaget Nornware som för tillfället jobbar med deras största projekt hittills, Space Beast Terror Fright, en förstapersonskjutare i kusliga sci-fi miljöer. Innan Johno bestämde sig för att satsa helt på sina egna projekt så jobbade han med stora utvecklare som Massive och Dice. Mad kom in i spelbranchen lite senare i livet och jobbar med Johno idag på grund av hans dåliga färgval. Här nedan följer en intervju om deras syn på spelvärlden och så passar vi på att låta Mad förklara hur olik (eller kanske snarare lik) den kvinnliga sidan av spelutveckling är gentemot den manliga.
  10. Bitslap
    Med nöd och näppe kvalificerar sig veckans utvecklare in i artikelserien ”Närproducerat”. Med aktuell bostadsort i grannlandet i väst (Norge) ger denna göteborgare oss sin historia, inspiration och framtidssyn. Första gången jag kom i kontakt med Bitslap var i samband med hans, då, nyligen färdiga Ninjaflop. Ninjaflop är ett webbaserat reflexspel som hade en viss inspiration från Flappybird-liknande spel men gjorde det hela mycket svårare, roligare och minst sagt blodigare! Nu, ugefär två år senare jobbar Bitslap med ett plattformsspel vid namn Frog Tale samt tennisspelet med den härliga titeln Death and Tennis!
  11. Sarofer Zertaga
    Nu har vi kommit till den där vändpunkten när det börjar bli dags att packa ihop väskan och resa hem igen. Närproducerat har närmat sig sitt slut och detta blir den sista delen i denna serie som jag jobbat med under hela våren. Jag kommer avsluta det hela med en enmansshow som utvecklar minimalistiska spel som oftast vill förmedla en känsla eller ett ord. Förutom spelen så gillar Sarofer Zertaga att skapa musik i genren datapunk, något han varit ända borta i Japan för att framföra live.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *