Intervju: Jeff Strain om State of Decay

Jag har nu haft en liten pratstund med Jeff Strain som ligger bakom zombiespelet State of Decay och studion Undead Labs. Den 1 maj släpps en remaster av spelet till Xbox One, även kallad Year-One Survival Edition. Jag och Jeff pratade om skillnaderna, möjligheterna med starkare hårdvara och vilka problem som kan uppstå under utvecklingen av en remaster som denna.

Jag har själv inte spelat State of Decay till PC eller Xbox 360. Men fattar jag det rätt om jag beskriver det som ett brutalt openworld zombieslaktarspel?

Jag skulle inte kalla det zombieslaktarspel, det är mer av en simulering.

Okej, men det är openworld?

Ja, det är openworld. Det blandar en del rollspels-element med strategi. Det mixar helt enkelt flera olika genrer i en zombiefantasi där man som spelare listar ut olika sätt att överleva zombiehotet.

Jag misstänker att det är en stor skillnad på att göra State of Decay på Xbox One jämfört med Xbox 360. Kommer Xbox One-versionen vara mer som PC-versionen?

Det vi har gjort är inte bara att porta spelet så det går att spela på Xbox One. Vi har tagit oss tiden och tittat på den nya hårdvaran för att kunna förbättra spelupplevelsen. Detta ger bland annat möjligheten att ha längre sikt och större vyer i spelet. Vi har också mer processorkraft till fler zombier på samma gång. Allt detta gör inte bara spelet snyggare utan ger även en bättre spelupplevelse. Så Xbox One-versionen kommer bli mer jämförbart med vår första vision av spelet.

Detta är en del av intervjun som jag gjorde för IGN Sverige. Om du är intresserad av att läsa hela intervjun så kan du besöka IGN Sverige.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *