Spelmedia ur en annan synvinkel

Från ett fiktvit kommentarsfält:
Superdupermega_87: Ni har det bra som får massa spel gratis och kan åka på olika events!
Like_a_boss (Moderator): Det finns faktiskt en press i att vara tvungen att spela spel på order, att vara tvungen att syna spelen med ett kritiskt filter. Men självklart är det kul med nya spel! 🙂

För 2,5 år sedan började min resa inom spelmedia, tillsammans med en kompis byggde vi upp teknikhype.se som växte sig allt större. Jag vill inte kalla mig speljournalist, men jag har jobbat med att skriva om spel, pratat med utvecklare och spelat det senaste innan det fanns salufört i affärerna. Mitt största ögonblick var när jag skrev mitt första inlägg på IGN Sverige, ett nätverk jag följt och sett upp emot sedan barnsben. På min resa till dags datum har jag fått göra saker jag bara drömt om tidigare, men jag har också fått en insikt i hur skadad spelmedia är idag.

Ni vet det där talspråket ”gräset är grönare på andra sidan”. Det levde jag efter när jag jobbade med teknikhype, ”en dag kommer detta generera pengar”, tänkte jag. Nu när jag jobbat med en av Sveriges största spelsidor under ett halvår och träffat betydligt mer rutinerade människor inom branschen så har jag kommit till insikt i att det är i stort sett omöjligt att tjäna pengar på detta idag. Mina krav är inte höga, jag vill kunna betala räntan på lånet och köpa mat till familjen, men det är en utopi. Istället har jag jobbat gratis under 2,5 år, frivilligt såklart, men ändå gratis.

Hur kommer det sig då att det har blivit såhär? Den bransch som säljer ut hela film och musikbranschen tillsammans granskas till stor del av personer som är sugna på lite gratis spel. Självklart fyller inte alla inom spelmedia den kvoten, men en stor del gör det! Jag själv är, till viss del, en utav dom, jag har ingen utbildning i ämnet, jag har inga högskolepoäng. Det ”enda” jag har är passionen för att skriva och 25 års erfarenhet av TV-spel. Det som föser ut oss skriftligt engagerade människor är YouTube, en logisk utveckling i ett samhälle Där folk vill ha det bekvämt för sig, ett samhälle som inte vill fantisera, inte vill läsa sig till information. Let’s play-filmer är såklart omöjliga att göra på pappret, i alla fall nästan. Men recensioner, krönikor, artiklar och allt annat som skrivits ner i magasin sedan 80-talet. Hela den biten av spelmedia är påväg att förfalla till förmån för Pewdiepie som sitter och skriker i en mikrofon eller andra männsikor som streamar sina spel. Sen finns det såklart matnyttig information i diverse filmklipp också, men det ena behöver inte utesluta det andra.

Sen har vi det här med ad-blocks. Jag kan köpa argument för fildelning som ”filmer har sina biobesökare, musiker har sina livekonserter och t-tröjor. Men vad har en hemsida som ger ett konstant gratis nyhetsflöde tillsammans med genomgående artiklar, intervjuer, krönikor och konsumentupplysning inom området? Vad kan inbringa pengar till en sådan sida? En plustjänst? Ett abonnemang som tvingar den, idag, fria informationsmarknaden att bli konkurrenslysten bara för att deras besökare endast har ett begränsat urval sidor att följa då det helt plötsligt handlar om en ekonomisk fråga? Vi ser redan den trenden idag och reaktionerna är överhängande negativa.
Nej, de som kan stötta dessa sidor är besökarna, de som konsumerar all denna gratisinformation som levereras av folk som mig. Det enda som krävs är att alla är redo att ”offra” ett antal pixlar av sin skärm för ickeinformation.

”Men jag orkar inte med reklamen överallt.”
”Det var skillnad förr när det bara var några få annonser, nu är sidorna fyllda med dem.”

Då ställer jag mig frågan, ”Finns det ett samband med att annonsplatserna ökar i takt med att allt fler besökare går över till ad-block?”. Detta är verkligen en fråga jag ställer mig. För i mitt huvud krävs det fler annonser per besökare då gruppen ”stöttande” besökare krymper hela tiden, något som bör leda till att den grupp som ser annonser borde behöva se fler annonser för att sidan i fråga ska få in samma mängd med pengar.

Vad spelar då detta för roll… egentligen? Det spelar roll på det sättet att de som jobbar med att skapa informationen måste offra tid för skapandet istället för att undvara tid för det. Detta skapar en onödigt stor stress hos informationsskaparna, en stress som leder till att spel inte blir ärligt testade på grund av tidsbrist. Att det endast är spel som intresserar informationsskaparna som recenseras, något som ger en skev bild av spelvärlden och i längden även kan påverka betygsättning då vi bara matas med spel vi sjävla är intresserade av.

Under dessa 2,5 åren jag jobbat inom spelmedia så har ovanstående anledning, ”det ger en stress att tvingas spela så många spel”, inte varit min värsta huvudvärk. Det jag funderat på mest under dessa två åren är hur spelmedia förändras och försämras på grund av att ”alla” vill ha allting gratis, reklamfritt och NU! Ge istället din tid, ditt stöd och lite medmänsklighet så ska vi alla se att denna trend kan bromsas upp och vända tillbaka till till en avlönad anställning där skribenten i fråga kan bli tilldelad en uppgift hen i vanliga fall inte skulle ta för sig, för det är ju svårt att sätta krav på en person som jobbar gratis.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *